In de afgelopen maanden zijn er steeds meer klachten binnengekomen over de kwaliteit van de geïmporteerde Volkswagen busjes, geproduceerd in Brazilië. Deze iconische voertuigen, geliefd om hun retro-uitstraling en veelzijdigheid, blijken helaas niet te voldoen aan de verwachtingen van veel kopers....
Gebrekkige afwerking en technische problemen
Veel eigenaren melden problemen met de afwerking van de busjes. Zo zijn er klachten over slecht sluitende en minder stevige deuren, roestvorming en lakproblemen. Het plaatwerk is dunner en minder stevig en de pasvorm van de plaatdelen is slecht vergeleken met de Duitse versie. Duitse delen passen helaas niet op deze bussen.... Ook worden veel Braziliaanse bussen voorzien van een after market Samba dak (met de vele raampjes bovenin) en worden aangeboden als Samba bus terwijl dit type nooit gebouwd is in Brazilië. Qua veiligheid is het ook niet alles: Alle rem-en stuurdelen zijn per bouwjaar niet te vergelijken met de Duitse bussen. Zelfs de voorassen van de spijlbussen tot 1974 (?!) hebben nog bunzbolzen (Pennen waarmee je de spindle aan de draagarm monteerd, gelagerd d.m.v. een koperen geleide bus ipv fuseekogels). Zelfs “nieuw” bestelde stuurhuizen uit Brazilië hebben zoveel speling dat het levensgevaarlijk is om mee te rijden. Ook de verwarming ontbreekt; geen kachelpotten en geen kachelbediening, zelfs niet voorbereid... (In Brazilië is het lekker weer natuurlijk)
Het gaat zelfs zo ver dat sommige bussen zelfs “Frankenstein” modellen genoemd worden, omdat niets overeenkomt met de Duitse versies... Hoekramen achter na 1963, grote achterlichten, geperste neusemblemen, foute schakelaars, barndoor achterklep op jonge modellen enz....
Je begrijpt dat al deze gebreken zorgen voor zeer veel frustratie bij de eigenaren, die vaak hoge kosten moeten maken voor reparaties.... 'een kat in de zak dus...'
Vergelijking met Europese productie
Het contrast met de destijds in Europa geproduceerde Volkswagen busjes is zeer groot. Deze voertuigen stonden bekend om hun zeer hoge kwaliteit en betrouwbaarheid. Veel eigenaren van de Europese modellen prijzen de duurzaamheid en de afwerking van hun busjes, die vaak nog steeds in uitstekende staat verkeren ondanks hun leeftijd.
Gevolgen voor de markt
De kwaliteitsproblemen hebben niet alleen gevolgen voor de eigenaren, maar ook voor de reputatie van Klassieke Volkswagen dealers en verkooppunten. Vele dealers hebben ondanks hun grote liefde en passie voor de iconische oldtimer bus moeten besluiten niet meer aan deze bussen te sleutelen...
Inmiddels zijn potentiële kopers terughoudender geworden en is de vraag naar de Braziliaanse busjes enorm gedaald.
Conclusie
Hoewel de Volkswagen busjes uit Brazilië aanvankelijk veel enthousiasme opriepen, met name door de prijsstelling, hebben de kwaliteitsproblemen een schaduw geworpen over dit iconische voertuig.... Toch jammer dat de reputatie van het karakteristieke busje hiermee veel te lijden heeft..
Heeft u zelf ervaring met deze busjes, of wilt u meer weten? Wij informeren u graag!