We hebben iets bijzonders in de werkplaats van VWClassics, en we kunnen niet wachten om het met jullie te delen! Op dit moment zijn we bezig met de opbouw van een legendarische 1956 T1 23-raams Samba bus, een voertuig dat niet alleen het iconische karakter van de T1 Samba belichaamt, maar ook een aantal unieke kenmerken heeft die het tot een zeldzaam en waardevol exemplaar maken!
De T1 23-Raams Samba: Een Zeldzame Parel
Deze T1 Samba bus is een ware topklasse VW, met 23 ramen, inclusief de karakteristieke hoekramen. Het model is in zijn oorspronkelijke staat voorzien van de kleine ronde achterlichten en de klassieke 15-inch velgen. Wat het nog specialer maakt, is het remlicht in de motordeksel, een detail dat slechts bij enkele exemplaren van dit type voorkomt.
Wat dit exemplaar echt uniek maakt, is de originele kleurstelling. De bus is gespoten in het schitterende L53 Sealing Wax Red voor de carrosserie en het rijke L73 Maroon Brown voor de dak- en raamomlijsting. Deze klassieke kleurencombinatie is niet alleen visueel verbluffend, maar brengt ook een nostalgisch gevoel met zich mee, perfect passend bij het iconische design van de Samba bus.
Dan nog het verhaal achter de herkomst van de bus: uiteraard geen Braziliaans exemplaar, maar een originele Duitse productie die oorspronkelijk werd geleverd in Salzburg, Oostenrijk. Dit maakt het een bijzonder stukje VW-geschiedenis, dat we met trots restaureren naar de oorspronkelijke staat.
De Hemelbekleding: Een Uitdaging van Vakmanschap
Een van de grootste uitdagingen bij de restauratie van deze 23-raams is de wollen hemelbekleding. Zoals jullie misschien weten, is het plaatsen van de hemelbekleding in een T1 Samba bus geen eenvoudige taak, maar in het geval van deze 23-raams met zijn vele ramen, hoekramen en open dak, is het bijna een kunstvorm.
De vele raampjes langs de zijpanelen en het open dak maken de installatie van de hemel een intensief proces. De wollen stof moet precies passen over de complexe dakstructuur, met de nodige precisie en zorg voor de perfecte afwerking. Het duurt dan ook zeker een volle week werk om de hemelbekleding op de juiste manier te plaatsen, met de nodige aandacht voor de details die een originele uitstraling garanderen.
De gebruikte wol is van uitstekende kwaliteit en werd oorspronkelijk gekozen vanwege zijn luxe uitstraling en duurzaamheid. Het is een materiaal dat niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook bijdraagt aan de authentieke sfeer van de bus. Het resultaat zal een dak zijn dat niet alleen prachtig oogt, maar dat ook het karakter van de bus volledig tot leven brengt.
Geduld, Vakmanschap en Passie
Bij VWClassics nemen we de tijd voor dit soort projecten, omdat we geloven in het behoud van de originele charme van deze klassieke voertuigen. De T1 Samba uit 1956 is de perfecte combinatie van geschiedenis, design en vakmanschap, en we doen er alles aan om dit voertuig in zijn oorspronkelijke staat te herstellen, zonder concessies te doen op het gebied van kwaliteit.
We kijken ernaar uit om deze T1 Samba bus in zijn volle glorie af te leveren, en we houden jullie uiteraard op de hoogte van de voortgang. Het eindresultaat zal een rijdend kunstwerk zijn, dat niet alleen de tijd heeft doorstaan, maar dat nu ook de liefde en aandacht krijgt die het verdient.
Als je vragen hebt of als je zelf een klassieker wilt restaureren, neem dan gerust contact met ons op. We zijn altijd bereid om te helpen met advies of restauratie!
Met klassieke groet,
Henk van Eijk
Team VWClassics